NISSAN.BLOGG.SE - Din blogg i vardagen

Känn dig Välkommen och känn dig som hemma!

Vårtecken

Kategori: Allmänt

Hej!

Idag har jag sett två vårtecken... Eller de har blivit 3 när jag tänker till.
Först, var det imorse, jag åkte väg i en bil kom tillbaka med sommardäck på bilen.
Andra, var på promenad med min mor, såg tussilago
Tredje, jag hissade den svenska vimpeln.

Det är tre vårtecken för mig. Nu kommer jag att få många kommentarer från div andra människor som är mer eller mindre kända. En del kanske är döda, men sådant som förekommer på min och min systers blogg.
Undra varför?

Hursom, jag befinner mig i metropolen Degerfors. Anlände igår kl 17.42 tåget var i tid, även fast det lämnade Stockholm 10min försent. Bra jobbat SJ!
Kommer till Degerfors där alla flaggor och polisbilar har kommit för att jag skall kunna färdas tryggt. Jag tackar så mycket men väljer att gå hem iallafall. Gjorde min tur idag istället.
Har även idag tvättat den bil som fick sommardäck. Vilket får mig  att tänka på Asta, om hon skall få nya dubbdäck eller om jag skall satsa på allrounddäck. Jag vet inte riktigt.
Får kika på priser helt enkelt! Så får det bli!
Annars då, jo jag var och lyssna på när Sören spelade flygel och har ätit köttsoppa, som var mycket god. Promenad med avslut hos Kronhallen.
Ja, ätit apelsin har jag också gjort...

Ikväll är det Fuskbyggarna, dags att bli irriterad igen. Nu skall jag ut och skifta däck på ugnen. Sedan blir det lite date med min kära svarta bok.
Mycket nöje!




Må Väl!

Kommentarer

  • Ritchie Valens säger:

    Jag är död. Därför bjuder jag på lite sagolik information om mig.



    Jag Ritchie Valens, egentligen Richard Steven Valenzuela, föddes 13 maj 1941 i Pacoima i Los Angeles, Kalifornien, dog 3 februari 1959 i en flygolycka över Clear Lake, Cerro Gordo County, Iowa, var en amerikansk rocksångare av mexikanskt ursprung.



    Jag Ritchie Valens var den första stora rockstjärnan i USA med ursprung i Latinamerika. Mina mest kända låtar är Donna, Come on Let's go, La Bamba och We Belong Together.



    Jag Ritchie Valens omkom i en flygkrasch tillsammans med Buddy Holly, J.P. "The Big Bopper" Richardson och planets pilot Roger Peterson. Olyckan har senare kommit att kallas The Day the Music Died.



    År 1987 gjordes det en film om mitt liv med titeln La Bamba. Där spelas jag av Lou Diamond Phillips och min musik framförs av Los Lobos.



    Jag Ritchie Valens invaldes i Rock and Roll Hall of Fame år 2001

    2012-03-15 | 16:20:59
  • Martin Timell säger:

    E18 är svensk stamväg som ingår i Europaväg 18. E18 är en viktig väg både nationellt och internationellt då den förbinder Oslo med Stockholm och vidare till hamnen i Kapellskär i Roslagen. Vägen har varierande standard; kring städer och på vissa sträckor på landsbygden är det bitvis motorväg, i övrigt landsväg och motortrafikled.



    E18 möter följande vägar i Sverige:



    Länsväg 172

    Länsväg 175

    E45

    Riksväg 61

    Riksväg 62

    Riksväg 63

    Länsväg 236

    Länsväg 240

    Riksväg 26







    Länsväg 237

    Länsväg 243

    Länsväg 204

    E20

    Riksväg 50

    Länsväg 249

    Länsväg 250

    Riksväg 56

    Riksväg 53







    Riksväg 66

    Riksväg 55

    Riksväg 70

    Länsväg 263

    Länsväg 267

    Länsväg 275

    Länsväg 279

    E4

    Länsväg 262







    Länsväg 274

    Länsväg 265

    Länsväg 276

    Länsväg 268

    Länsväg 280

    Riksväg 77

    Riksväg 76



    E18 passerar genom ett antal tätorter i Sverige. I samtliga fall är vägen skild från gående m.m. Vägen går genom Töcksfors, Årjäng, Segmon, Grums, Karlstad, Kristinehamn, Karlskoga, Örebro, Köping, Västerås, Enköping, Bålsta, Stockholm, Täby och Norrtälje. Oftast är hastighetsgränsen 70 eller 90 km/h genom dem.



    Mellan Stockholms centrum och Arboga kan man åka E20 istället, vilket är cirka 10 km kortare. Stockholms centrum ligger dock inte direkt vid E18. Mellan Danderyd (vid E18) och Arboga är E18 kortare och snabbare. E18 rekommenderas även för den som ska till platser norr Stockholms mitt såsom Frihamnen, Lidingö, Valhallavägen.



    E18 är landsväg mellan norska gränsen och Karlstad, undantaget motorvägssträckan förbi Segmon. Genom Karlstad och till Skattkärr är det motorväg. Från Skattkärr till Väse, samt på ett avsnitt vid Kristinehamn är E18 motortrafikled och genom Karlskoga är det fyrfilig väg med trafikljus. Mellan Lekhyttan (mellan Örebro och Karlskoga) och Norrtälje är det motorväg större delen av sträckan, undantaget Köping-Västjädra och Västerås (östra)-Sagån. Genom Västerås är det dock motorväg. De sträckor som inte är motorväg mellan Örebro och Norrtälje är istället motortrafikleder. Sträckan genom norra Stockholmsregionen (Tensta-Danderyd) är fyrfilig väg med trafikljus, medan Norrtälje-Kapellskär är bred landsväg.



    Målet på lång sikt är bygga motorväg eller så kallad högklassig fyrfältsväg Segmon-Norrtälje och 2+1-väg i övrigt. Med nuvarande utbyggnadstakt kommer det att ta många år. Samtliga nybyggen ska ha denna standard. På några håll byggs mitträcke i befintlig väg vilket inte räknas som nybygge. När samtliga sträckor med vanlig landsväg är ombyggda kommer E18 att ha en standard som varierar mycket med längre motorvägar som avlöses av bitar med motortrafikled, vilka kommer att vara kvar i många år (andra byggen prioriteras vanligen). Motortrafikledsträckorna byggdes före 1990 då det var målstandard längs större delen av vägen.

    2012-03-15 | 16:26:44
  • NUJ 801 säger:

    Trafikverket och regeringen har tidsbestämda planer till år 2021. Följande objekt finns definierade:



    Norska gränsen - Karlstad

    Från norska gränsen till öster om Töcksfors är det en 2+1-väg. Denna väg byggdes på 2000-talet och trafikeras av många norska shoppingbesökare. Mellan Töcksfors och Segmon kan det bli på sikt bli mer 2+1-väg men vägen måste breddas eller nybyggas i så fall och det är inte så aktuellt för närvarande. Inget finns i planen till 2021. Sträckan planeras inte byggas ut till motorväg, med tanke på vägens måttliga trafikmängd.



    Öster om Segmon är det motorväg som är långsiktigt mål. Än så länge är enbart sträckorna förbi centrala Karlstad och Segmon utbyggda till motorväg. Mellan Björkås väster om Karlstad och in till Karlstad kommer E18 att byggas som motorväg, byggstart mellan 2015-2020.



    Karlskoga-Örebro

    Genom Karlskoga passerar E18 som fyrfältsstadsväg med ett antal signalreglerade korsningar. Genomfarten rustas successivt upp av trafiksäkerhetsskäl, men den långsiktiga planen är att dra om E18 söder om Karlskoga (men norr om Degerfors) via en bro över Möckeln, den s.k. Möckelnleden. Detta projekt finns dock inte med i infrastrukturplanen för åren fram till 2021.



    Sträckan Karlskoga - Lekhyttan byggdes ut till 1+1-väg, 2+1-väg och 2+2-väg 2009 - 2010, detta genom att montera mitträcke på befintlig väg och bredda den på vissa ställen. Mellan Karlstad–Örebro har en hel del byggts 2000-2009 men fortfarande finns mycket kvar att bygga, vilket dock inte sker före 2021. Här ska det på lång sikt bli fyrfilig väg.



    Örebro-Enköping

    Även sträckorna som idag är inte motorväg mellan Köping och Enköping beräknas på sikt byggas om till motorväg. Sträckan Västjädra-Västerås blev klar hösten 2008 och sträckan Sagån-Enköping invigdes den 25 oktober 2010. I båda fallen har kommuner förskotterat en stor del av kostnaden.



    Efter det fattas Köping-Västjädra (cirka 24 km) och Västerås Östra-Sagån (cirka 15 km) . Dessa vägsträckor är 2+1 motortrafikled, med mitträcke, dock mer ökande trafikmängd så att det börjar bli problem. Därför finns Västerås Östra-Sagån med som projekt under perioden 2015-2020, medan sträckan Hallstahammar-Västjädra möjligen kommer framåt 2020 eller något senare. Köping-Hallstahammar är inte aktuell för närvarande.



    Enköping - Kapellskär

    E18 från Hjulsta till Kista vid E4 i nordvästra Stockholm byggs ut till stadsmotorväg. Den dras i delvis samma sträckning som nuvarande länsväg 279 (Kymlingelänken) mellan Rinkeby och Kista.



    Vissa förbättringar av trafikplatser ska göras eller till och med nya trafikplatser byggas på en del håll i Stockholms län där det är trängsel på på- och avfarter, eller det planeras nya köpcentra eller liknande.



    Sträckan Rosenkälla - Söderhall (cirka 18 km) är 2+1 motortrafikled och kommer troligen att förbli det i ganska många år, eftersom detta godtas om trafikmängden är acceptabel. Andra sträckor kommer före. Sträckan Norrtälje-Kapellskär ska byggas om till mötesfri 2+1-väg.



    Motorvägen går tillsammans med E20 rakt igenom Örebro och fortsätter till Arboga där vägarna skiljs åt. E18 fortsätter längs norra Mälardalen medan E20 fortsätter längs södra delen. Motorvägen upphör vid Köping för att åter börja vid Västjädra väster om Västerås. Sträckan däremellan är en motortrafikled (2+1) med vajerräcken. Efter Västerås blir det åter igen motortrafikled (2+1) ända till länsgränsen till Uppsala län. Där börjar motorvägen igen och fortsätter så till Hjulsta i utkanten av norra Stockholm. Igenom norra Stockholm behåller visserligen vägen bredden av en motorväg men har plankorsningar och trafikljus. Det är en ködrabbad sträcka förbi E4 och som är en av landets mest trafikerade sträckor. Först vid Danderyd börjar motorvägen igen och fortsätter ut ur Stockholm som motorväg mot Norrtälje med undantag för en sträcka motortrafikled. Efter att motorvägen börjat på nytt upphör motorvägen helt vid Norrtälje och slutar som landsväg mot Kapellskär.



    Motorvägssträckor på E18



    motorväg Valnäsmotet-Ed (6 km), 110 km/h

    motorväg Motorväg genom Karlstad och vidare till Skattkärr (19 km), 90 och 110 km/h

    motortrafikled 1 km vid Skattkärr är fyrfilig mötesfri motortrafikled, 100 km/h

    motortrafikled Skattkärr - Väse är mötesfri motortrafikled, 100 km/h

    motorväg Lekhyttan - Örebro (Trafikplats Berglunda) (16 km), 110 km/h

    motortrafikled Trafikplats Berglunda - Trafikplats Adolfsberg, 90 km/h

    motorväg Örebro (Trafikplats Adolfsberg) - Köping (64 km), 110 km/h

    motortrafikled Köping - Västjädra, 100 km/h

    motorväg Västjädra - Västerås Östra (19 km), 80, 100 och 110 km/h

    motortrafikled Västerås Östra - Sagån, 100 km/h

    motorväg Sagån - Hjulsta (75 km), 90, 110 och 120 km/h

    Hjulsta-Bergshamra är mötesfri och fyrfilig men med vissa signalreglerade plankorsningar

    motorväg Danderyd-Rosenkälla (15 km), 100 km/h (elektroniska skyltar med tidvis lägre gräns)

    motortrafikled Rosenkälla-Söderhall, 100 km/h

    motorväg Söderhall-Norrtälje (25 km), 110 km/h

    motortrafikled Vid Norrtälje, 90 km/h



    2012-03-15 | 16:27:35
  • Juan Carlos säger:

    Lite mer historia

    E18, vägen mellan norska gränsen och Kapellskär hette före 1962 Riksväg 9 från gränsen till Örebro, Riksväg 6 Örebro-Arboga, Riksväg 11 Arboga-Enköping, Riksväg 12 Enköping-Solna och Länsväg 275 Danderyd-Norrtälje. Solna-Danderyd och Norrtälje-Kapellskär hade inget skyltat nummer. Från 1962 hette den E18 från norska gränsen till Solna samt Riksväg 76 Danderyd-Norrtälje. Från slutet av 1970-talet hette sträckan (Stockholm -) Danderyd - Kapellskär E3. 1992 infördes dagens sträckning på E18.



    Sträckan Töcksfors-Segmon går i gammal sträckning men har breddats efterhand, och vissa planskilda korsningar har byggts kring Årjäng på 1990-talet. Förbi och väster om Töcksfors byggdes ny väg klar 2008 (närmast gränsen några år innan). Motorvägen på 6 km förbi Segmon invigdes 1995, och en förbifart med vanlig landsväg förbi Grums byggdes några år innan. På sträckan Ed-Slottsbron väster om Grums byggdes 3 km mitträcke under hösten 2007 så det blivit 2+1-väg. Motorvägen förbi Karlstad blev färdig 1967. I september 2008 invigdes sträckan från Kronoparken i östra Karlstad till Skattkärr, i form av 4 km motorväg och 1 km 2+2-motortrafikled. Vägen byggdes med hjälp av förskotterade pengar från Karlstad kommun för att sluta en olycksdrabbad "lucka" mellan en motorvägssnutt och en motortrafikled i Värmland. [5]. Motortrafikleden Skattkärr-Väse byggdes under 1970-talet och stod färdig 1977 och motortrafikleden genom norra Kristinehamn byggdes under 1960-talet och stod färdig 1967. Vägen Kristinehamn-Örebro är landsväg. Delarna Skattkärr - Väse och Kristinehamn - Karlskoga byggdes om till 2+1 väg i början av 2000-talet. Sträckan Väse-Ölme är en 2+1-väg, blev klar hösten 2007. Den fyrfiliga vägen med plankorsningar genom Karlskoga stod färdig 1969. Motorvägen Lekhyttan - Örebro invigdes den 22 december 2008.[6][7] Motorvägen genom Örebro tillsammans med E20 (västerledsmotorvägen) invigdes 1973.[8] Det gamla vägavsnittet av E18 döptes om till Väg 691.



    Motorvägen Örebro-Arboga invigdes 2000, och Arboga-Köping 1995. Sträckan Västjädra-Västerås, som blev motorväg 2008, var en av landets allra första motortrafikleder när den byggdes på 1960-talet. Fortsättningen västerut i form av motortrafikleden Köping-Västjädra är även den från 1960-talet och Västerås-Sagån är från 1980-talet, och motorvägen genom Västerås invigdes 1976. Motorvägen mellan Sagån och Enköping öppnade 2010 och förbi Enköping 1980, motorvägen Enköping-Bålsta är från 1992, en ombyggd motortrafikled från 1989, medan motorvägen Bålsta-Bro är från 1976, Bro-Kungsängen från 1971, och Kungsängen-Hjulsta invigdes i samband med högertrafikomläggningen 1967. Motorvägen Danderyd-Ullna invigdes 1957. Motortrafikleden Rosenkälla-Söderhall är från 1982 och motorvägen Söderhall-Norrtälje från 1995 (Sträckan är motorväg eftersom principen var 1995 att det skulle vara motorväg till Norrtälje. 1982 räckte motortrafikled, som dock är av så hög standard att ombyggnad till motorväg inte planeras ännu). Sträckan Norrtälje-Kapellskär är bred landsväg och stod färdig 1979.



    Vägen är som framgår byggd etappvis under lång tid, och med olika standardkrav. I princip är allt som byggts efter 1990 motorväg. Finns inte nog med pengar till det byggs inget, det skjuts upp. Under perioden 1960-1990 byggdes oftast motortrafikleder istället och motorväg bara nära städer, där trafikmängden var högre.

    2012-03-15 | 16:28:20
  • Tiger säger:

    Parken Zoo är en djurpark och nöjespark i Eskilstuna.



    Parken Zoo är medlem i EAZA och Svenska djurparksföreningen (SDF).

    Flamingobassängen



    VD är Torbjörn Bergvall och djurparkschef är Helena Olsson. Parken Zoo ägs av Eskilstuna kommun och ingår i koncernen Eskilstuna Kommunföretag. Styrelseordförande är Tommy Hamberg (v).



    Parken Zoos historia

    Den 3 juli 1898 invigdes Parken Zoo som en av Sveriges första folkparker. Parken Zoo var platsen både för bildandet av Folkparkernas Centralorganisation och folkparksteatern premiär. I början på 50-talet tillkom djurparken. Entréavgift började tas 1954, entréavgiften var då 50 öre för vuxna och 25 öre för barn. Djurparken utökades gradvis och hade 1956 ca 200 djur av olika slag.



    Djurparken

    Parken Zoo är uppdelad efter världsdelarna Afrika, Asien, Sydamerika, AmaZOOnas samt anläggningen "Lilla Zoo".



    Nöjesparken

    Inne på nöjesparken finns flera åkattraktioner och lotteriestånd. Där finner man även en slushbar och restaurangen Jammie samt Karusellen som är en mindre souvenirshop och kafé.



    Inom nöjesparkens område ligger även teaterscenen och stora scenen. På stora scenen utträder varje år olika artister! Genom åren har bl.a. ABBA, Carola, Darin och Kent uppträtt där. Olika teaterföreställningar spelas varje år under högsäsong på teaterscenen. Säsongen 2008-09 spelades "Fantomens Födelsedag" och 2010 spelades "Apornas Hemlighet".



    Karusellerna som finns nöjesparken är Skepp-och-skoj (2010), Flying Frog, Djungeltåget, barnkarusellen, Radiobilarna, Masken, Djungelflyget, Tour De France, Minibilar (kallas även myntbilarna), Veteranbilar, Virveln (stora tekoppen), tekopparna (Barnkarusell) och Piratfallet (2011), Pirata ersattes med Piratfallet. Sommaren 2011 hade Piratfallet premiär



    Mellan 1986 och 2009 fanns ett Fantomenland som en del av Parken Zoo i Eskilstuna, men det har nu ersatts med Kalle Kunskaps Ordköping.



    Badet

    I anslutning till Parken Zoo finns ett tempererat utomhusbad kallat Parkenbadet som invigdes 1981. Där finns en 50 m-bassäng, en lite mindre pool för barnen och en liten plaskdamm för de absolut minsta barnen. Poolerna värms upp med hjälp av 500 kvm solskärmar. Där finns också en Beachvolleyballsplan och en mindre lekpark. Fram till år 2000 fanns också två vattenrutschbanor, den ena med sina 90 m var vid invigningen den längsta i Europa. Vattenrutschbanorna togs bort inför säsongen 2001 och istället så övergick utrymmet till Parken Zoo som byggde ett hägn till sina Vallabys på den platsen. 2008 öppnades en servering i den lokal som tidigare varit värmestuga.

    2012-03-15 | 16:30:08
  • Finnström säger:

    Nils är min favoritman. Han kan få puls. Han kan anlägga stoneface. Han får puss av mig.

    2012-03-16 | 18:33:36
  • Jan-Axel Alavaara säger:

    Hej

    2012-03-18 | 16:50:43
  • Isabella säger:

    Intressanta kommentarer :P Trevligt inlägg :)

    2012-03-19 | 11:46:27
    Bloggadress: http://isav.blogg.se/

Kommentera inlägget här: